کد مطلب:259433 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

شعرای سامرا
علاوه بر بزرگانی كه ذكرشان پیش از این رفت، شاعران بزرگ و نامور زیادی در تاریخ به نام شعرای سامرا خوانده شده اند، مرحوم محلاتی یك جلد از تاریخ سامرا را مخصوص شاعران سامرا ساخته است كه سوگمندانه چاپ نشده و به صورت نسخه های خطی نگهداری می شود كه ما با همه تلاش به دست نیاوردیم، اما در جلد سوم كه چاپ شده است می نویسد:

«شاعران امام هادی علیه السلام بسیارند كه از آنهاست: عوفی؛ دیلمی؛ محمد ابن اسماعیل فرزند صالح صمیری، معروف به صمیری قمی؛ حبیب بن اوس، مشهور به ابوتمام طایی؛ ابوالغوث اسلم بن مهموز منبجی؛ داود بن قاسم؛ معروف به ابوهاشم جعفری؛ یحیی بن عبدالحمید حمانی كوفی؛ و شاعر معروف سوسی (م 243 ق) كه بدین زودی ترجمه ی آنان در ضمن شعرای سامرا، به صورت تفصیلی می آید انشاء الله تعالی». [1] .

و در جایی دیدم كه مرحوم محلاتی، بزرگ شاعر شیعی شیخ كاظم ازری را از شاعران سامرا شمرده و گفته است كه ترجمه ی وی را در جلد چهارم به تفصیل آورده ام.

شاعر بزرگی كه قصیده ی بس مشهوری دارد در مدح آل عدالت علیهم السلام، این قصیده ی بلند، میان مردم با نام «ملحمه ی كبری» و «قرآن الشعر» شهرت یافته است، قصیده ای كه مرحوم صاحب جواهر آرزو می كرد ای كاش ثواب این قصیده به جای ثواب جواهر الكلام در نامه اعمال او نوشته می شد! [2] .


[1] تاريخ سامرا: ج 3، ص 321.

[2] بنگريد؛ ديوان الازري الكبير، مقدمه، تا 1980 م - 1400 ق، بيروت - كويت، و نيز قرآن الشعر، ناشر محمد علي انصاري، مقدمه، همچنين دائرةالمعارف تشيع، ج 1، ص 143، و ج 2، ص 88.